Żarówki w Twoim samochodzie przepalają się zbyt często?
Nie możesz sobie z tym poradzić? Czasami przyczyna nie jest zbyt skomplikowana.
Rozwiązaniem może być na przykład zainwestowanie w lepsze żarówki, które mają dłuższą żywotność, niż te standardowe. Ale to nie zawsze rozwiązuje problem. W takich sytuacjach bardzo wskazane jest wykonać test akumulatora, oraz poprawność funkcjonowania instalacji elektrycznej i jej podzespołów (rozrusznik, alternator).
Dzisiejsze pojazdy różnią się znacznie od tych produkowanych 20 lat temu. Kiedyś jedynym zadaniem akumulatora było uruchomienie silnika. Dziś wymagamy od tego elementu o wiele więcej – nowoczesne pojazdy czerpią z akumulatora energię wykorzystywaną przez wiele różnych systemów:
- • Zasilanie najbardziej wymagających systemów pojazdu oraz systemu Start-Stop. Rozbudowana instalacja elektryczna (50 komputerów i 150 układów elektrycznych) wiąże się ze znacznie większymi wymaganiami stawianymi akumulatorowi.
- • Funkcje takie jak elektryczne otwieranie drzwi i szyb, oświetlenie wewnętrzne, podgrzewane fotele, łączność (np.: Wi-Fi), Passive Boost czy system Start-Stop wiążą się z dużo większym zapotrzebowaniem na energię.
- • Dodatkowe funkcje to z jednej strony większy komfort, a z drugiej intensywniejsze obciążenie akumulatora.
- • Akumulator musi dodatkowo zapewnić zasilanie w sytuacji, gdy samochód jest zaparkowany albo stoi na światłach z wyłączonym silnikiem.
Najczęstszą przyczyną przepalania się żarówek są skoki napięcia, lub napięcie ładowania jest zbyt wysokie. Za wartość ładowania w pojeździe odpowiedzialny jest regulator napięcia. Czasami jego uszkodzenie powoduje właśnie te skoki, lub sprawia, że ładowanie jest za małe albo za wysokie. Natomiast mało kto wie, że ładowanie będzie za wysokie również w sytuacji, gdy akumulator jest w złej kondycji, lub czas jego eksploatacji dobiega końca. Regulator napięcia utrzymuje wówczas poziom ładowania akumulatora na wysokim poziomie, ale nie wpływa to korzystnie właśnie na żarówki. Czasami wystarczy zainwestować w nowy akumulator, a problem natychmiast ustępuje. My tymczasem mamy pewność, że nie zabraknie nam prądu do rozruchu pojazdu w najmniej oczekiwanym momencie. W naszym serwisie nie tylko sprawdzisz, kupisz i wymienisz akumulator, ale również sprawdzimy instalację elektryczną w twoim samochodzie, poprawność działania rozrusznika i alternatora.
W pojazdach wyposażonych w system Start-Stop stosowane są dwa rodzaje akumulatorów: AGM i EFB. Nie masz pewności, który wybrać?
- • W samochodach z systemem Start-Stop fabrycznie wyposażonych w akumulator AGM zawsze powinno stosować się akumulator AGM.
- • W pojazdach z systemem Start-Stop, które zostały fabrycznie wyposażone w akumulator EFB, można zastosować akumulatory EFB, przy czym, w zależności od poboru prądu (związane jest to ze stylem jazdy, wyposażeniem elektronicznym czy klimatem w miejscu eksploatacji), akumulator AGM może być lepszym rozwiązaniem.